Pagina's

vrijdag 3 juni 2011

Heemtuin in Hoofddorp

Maandag 30 Mei ben ik met Astrid naar de Heemtuin in Hoofddorp geweest.
Heel leuk daar, veel bloemetjes en insecten maar de macrolens lag thuis.
Er stonden veel van deze Lila bloemetjes.
Erg populair bloemetje, hier zelfs met twee beestjes en op het steeltje een heleboel luizen..
Kaardenbol
Jonge Dennenappels
Door de knieen om een blauwe lucht als achtergrond te krijgen.
Er is ook een stukje dicht bos waardoor het licht soms heel mooi tussen de bladeren door op een bloemetje scheen.
Fotograferen is spelen met licht, hier heb ik spotmeting gebruikt waardoor de achtergrond vrij donker is geworden.
Hier ook spotmeting gebruikt, ik vind het wel wat van vuurwerk hebben.
Weer verder met deelmeting voor dit vlindertje
Er is ook water en waar in deze tijd van het jaar water is zijn Juffers.
Dikke slak
Het water was erg helder, de waterplanten waren goed zichtbaar in het zonnetje.
Ik denk dat het vrouwtje Juffer hier meteen haar eitjes aan het afzetten is, niet helemaal topscherp door de wind en ze zaten ook wat ver weg maar nu was ik heel blij met mijn telelens.
O, ja al de ze foto`s zijn met de Canon EOS 500D  gemaakt en met de Sigma 50-500 lens die ik mag uitproberen van Ben.
We hoorden steeds Kikkers kwaken en tussen het riet heb ik een paar opnamen gemaakt, op goed geluk of er bellen te zien zouden zijn......... en YES!

Kleine Kaardenbol
Icarus Blauwtje
Ik zie je wel!
De buitenkant van de vleugeltjes zijn heel kleurig maar de binnenkant is ook prachtig.
De laatste foto vòòr mijn twee batterijen leeg waren.
Ja dat krijg je met twee camera`s, een batterij was al bijna leeg toen we begonnen en de tweede (reserve) was half leeg gelopen om dat ik die een tijdje niet had gebruikt.

Slotwoordje;
De heemtuin in Hoofddorp is niet zo groot maar er is genoeg om een ochtendje lekker te fotograferen.
Astrid en ik hebben ons prima vermaakt en het was heel gezellig.

Ik vind het jammer maar ik kan nog steeds bij sommige blog`s niet reageren.
Vaak lukt het met URL en soms met Google account maar bij een paar blogs lukt het helemaal niet.
Ik heb jullie foto`s dus wel beken en tijd besteed om een reactie te plaatsen maar helaas, niet gelukt.
Iedereen fijn weekend en veel fotoplezier en hartelijk dank voor het reageren.
Groetjes Greet

24 opmerkingen:

  1. Hoi Greet
    wat een mooie macro's en wat een geweldige foto's.
    die kikkers zijn mooi.ik heb weer lekker met je mee gewandeld.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. prachtige opnamens Greet
    dat was weer genieten .super
    een fijn weekend
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Greet...

    Mooie opnames...
    en dat zonder macro lens, dan kun je met
    de 50-500 ook prima uit de foto dus...
    mooie diverse serie, van alles en nog wat...
    ze zien er stuk voor stuk prima uit...

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Greet,
    Zo te zien heb jij je lekker uitgeleefd in de heem tuin. Mooie foto's van bloemetjes en bijtjes. De 1e en de op een na laatste vind ik erg fraai, maar ook het icarus blauwtje op de gele lis en het dieppaarse bloemetje. Het spelen met de spotmeting heeft goed uitgepakt, mooi resultaat.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een zeer fraaie serie met prachtige macro's en in mooie kleuren, hier geniet je als natuurliefhebber toch van.

    Greet je hebt weer zeer knap fotowerk gemaakt, en fijn dat je ons laat meegenieten.

    Groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige foto's zijn het geworden. Wat bloeit er al weer veel ! Ik denk dat je populaire plantje Blauwe Knoop is. Ik weet niet of je bewust de grootste trekpleister van de heemtuin achterwege hebt gelaten ? Achter in het donkere bos ? Zo niet, dan moet je even op de site van de heemtuin kijken!
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Greet,

    Mooie shot en prima composities.
    Mooi al die bloeide en groeiende dingen.
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Greet
    Mooie serie gemaakt prachtige kleuren en mooi scherp.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Greet,
    Wat grappig dat je met deze lens vooral macro's hebt gemaakt, je zou eerder verwachten dat je het bereik van 50-500mm eens lekker zou gaan uitproberen.
    Dat neemt niet weg dat je een serie fraaie beelden laat zien, mooie composities, en leuk hoe je met de lichtmeting aan het spelen bent geweest, mooi zo, dat 'vuurwerk'bloemetje met die donkere achtergrond.
    Maar wat lees ik nou? Lege batterijen!! Foei Greet, altijd controleren voor vertrek ;-)

    Over het reageren, heb je het al eens geprobeerd zonder het vinkje bij aangemeld blijven?
    Even afmelden dus, en opnieuw aanmelden zónder dat vinkje, bij mij werkt het perfect.

    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat ik een pracht foto vindt is de waterslak..:-)
    Ik dacht eerst dat hij onderwater aan het kruipen was. Al is de tuin niet zo groot je kunt je daar denk ik wel met de verschillende soorten objectiefjes vermaken. Wat laat je pachtige foto's van deze tuin zien.

    Het kan misschien helpen om het vinkje van " aangeeld blijven" uit te zetten. Ik heb dat gedaan en geen last meer gehad. Alleen nu even inloggen elke keer, maar dat heb ik er wel voor over..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Greet,
    Het zijn wel hele mooie foto's geworden die je daar gemaakt heb, zonder je macro lens.
    Heb ook veel foto,s gemaakt van libellen en bloemen op Kythira, die plaats ik eerdaags een keer.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat leuk zeg, prachtige foto's hoor.
    Ik had nog nooit van de heemtuin gehoord en woon al 21 jaar in Hoofddorp, kan je nagaan wat er soms om de hoek gebeurd, zal er zeker eens gaan kijken

    groetjes
    André

    BeantwoordenVerwijderen
  13. mooie beelden !!
    die eerste is prachtig gewoon !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Greet,
    leuk te lezen dat je de Heimanshof hebt bezocht, ik ben er zelf gisteren geweest tijdens de maandelijkse open dag. 25 jaar geleden heb ik gedurende twee jaar nog helpen bouwen aan deze tuin tot wat het nu is. Kubieke meters zand, om de grond te verschralen en brokken mergel om een mergel landschap te creëren hebben we verstouwd om zo een gevarieerde tuin te maken. Je vind er vooral (bijna) uitgestorven plantensoorten uit heel Nederland. Je foto's zijn overigens zeer mooi geworden, de donkere ooievaarsbek en de bolderik staan er goed op.

    Groet,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig Greet ;-0

    Een hele mooie serie hoor.
    Tsja, wat moet ik hier nog verder over zeggen, behalve dat jij dit soort fotografie toch wel erg goed in je vingers hebt zitten.
    Daar ben ik soms toch wel een beetje jaloers op.
    Het lijkt allemaal zo makkelijk, maar o zo moeilijk.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Greet,
    Altijd erg leuk om een heemtuin te bezoeken. En wat hebt je goed met het licht gespeeld. Erg fraai om voor spotmeting te kiezen! Je beelden zijn weer mooi gevarieerd, groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Greet,

    Je laat hier weer prachtige beelden zien van flora en fauna.
    Vooral dat bloempje waarbij je spotmeting hebt gebruikt is echt top!!! Lijkt inderdaad net vuurwerk. Goed ingespeeld met het licht.

    Het blauwtje is natuurlijk ook een prachtige plaat geworden. Volgende missie misschien het blauwtje met dauwdruppels?

    Groeten,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo Greet, Wat een prachtige fotoserie laat je hier weer zien. Er was genoeg te fotograferen in deze tuin zo te zien! Er ziten hele mooie foto's tussen, vooral die van de rietorchis en de vlindertjes. Je hebt je macrolens niet hoeven missen.
    Groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zo'n heemtuin is een prima plek om lekker te fotograferen. In Leiderdorp is er ook een, en daar ga ik regelmatig heen voor de bloemen en insekten (en soms vogels). Jij laat weer zien dat je een kei in macrofotografie bent.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Greet
    Prachtig...Spotmeting :)
    De Heemtuin leverde je weer prachtige macro's op..En ja Vlinders..(Blauwtje) ..Helemaal top!
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  21. prima gedaan weer greet
    ben weer bij met kijken hoor
    gr,bart

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dag Greet,

    Ik ben je niet vergeten en ik ben ook niet verdwenen.
    Wat heb je weer een uitzonderlijk mooie serie gemaakt. Complimenten hoor. Die 500 is geen gekke body. Maar het "glas" is natuurlijk je ware.
    groet, Ivo

    BeantwoordenVerwijderen
  23. hoi Greet,genoeg mooie foto's voor een blog; dat wilde je ook graag, dat zei je meteen al daar.
    Mij is het daar niet echt gelukt, maar dat geeft niet, we gaan zeker nog een keer!
    groetjes Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Greet,
    Wat een mooie foto's van de specht. En leuk dat je ze met ons deelt. Wij zijn beginner in de blogs en kunnen veel tips en trucs gebruiken.
    Ik ga je zeker volgen.
    Groetjes van Hillie

    BeantwoordenVerwijderen

Dank jullie wel voor de leuke reactie`s op mijn blog.
Ik waardeer erg dat je de tijd hebt genomen om iets te schrijven.
Groetjes Greet